הפרשה ברוח הימים: רעיון לפרשת וישלח מהרב אורי דנינו – מרבני היישוב

 

נקמה באויבי (ישראל) ה'

העיר שכם מושמדת. שמעון ולוי שני אחים בחכמה ותחבולה, גורמים לכל העיר לעשות ברית מילה, וביום השלישי פושטים על העיר ומשמידים אותה.

למה?

התורה מתארת את הפגיעה הקשה בדינה הבת של יעקב. שכם (הנסיך) באכזריות פוגע בה, ואחר כך בחוצפה גדולה, מבקש לקבל אותה לו לאישה.

שמעון ולוי עונים לו בערמומיות, כדי להינשא עם דינה, על כל עמו למול. כאמור הם משמידים את כל העיר.

האם זה היה מעשה נכון?

בימים אלו, אנחנו מרגישים בלב את התחושה של שני האחים, את הכאב על הפגיעה באחותם. אנשי רשע וחמס חטפו ופגעו באנשים נשים וטף. היינו שמחים לראות את כל הערבים ברצועת עזה מושמדים!!! הדבר הצודק והנכון ביותר.

אבל יעקב אבינו מוכיח אותם, עכרתם אותי… האחים עונים לאביהם, אנחנו לא יכולים לקבל את הפגיעה באחותנו.

הדברים לא ברורים, על מה הוויכוח בין יעקב אבינו לאחים?

לדעתי הדבר קשור לשם החדש שיעקב קיבל 'ישראל' זהו שם כמו של מלאכים (מיכאל, גבריאל ועוד). את השם הזה יעקב קיבל אחרי שניצח את השר של עשיו. המלאך הרשע מתהפך לטוב ומברך את יעקב ששמו יהיה מעכשיו ישראל- כיון שהוא מנצח אפילו מלאכים ובוודאי ינצח בני אדם.

בני יעקב מבינים את גודל המעמד ומשמעות השם החדש, ולא יכולים לסבול את הפגיעה בישראל. שם זה מגלה את כבוד ה' בעולם, וכל פגיעה בישראל כפגיעה בכבוד שמים.

אבל יעקב לא מתפעל מדברי המלאך של עשו, הוא עדיין ממשיך להרגיש כיעקב שאוחז בעקב עשו, שצריך להתמודד עם העולם הזה בתכסיסים ולא להתבלט.

מי צודק?

אני חושב שה' אומר ליעקב שבניו צודקים, הוא כבר לא יעקב, הוא ישראל. לכן מיד אחרי המקרה הזה ה' קורא ליעקב לעלות לבית א-ל ושם ה' אומר לו בצורה מוחלטת "אתה ישראל".

אחים יקרים, הפרשה הזו מלמדת אותנו על עצמינו, אנחנו עם ה', מי שנלחם בנו נלחם נגד ה'!! כמו שהגמרא בגיטין אומרת "כל הנוגע בהן כאילו נוגע בבבת עינו…"

אנחנו צריכים להבין את השם שניתן לנו 'עם ישראל'. עלינו לעמוד זקופים כפמליה של מלך, להשמיע לכל העולם "אין עוד מלבדו". כבודו מלא עולם. ה' מֶלך ה' מָלך ה' ימלוך לעולם ועד. לפניו תכרע כל ברך, כי המלכות לה' וכמו שהיה במצרים, כך ה' ינקום בכל אויבי ישראל בעולם כולו. ובקרוב ממש יתקיים הפסוק "והיה ה' למלך על כל הארץ ביום ההוא יהיה ה' אחד ושמו אחד".

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *