מסירות נפש: חידוש לחג החנוכה מהרב שלמה בן עזרא רבה הראשי של מבשרת

 

שאלה מדוע בחנוכה ופורים אנו מייחסים את הנס שקרה בימי מתתיה בן יוחנן כ"ג ובפורים בימי מרדכי ואסתר ואלו בשאר הרגלים והמועדים לא כורכים את הנס בזמן מי היה בימי משה רבנו וכו' במה נשתנה מרדכי ואסתר ומתתיהו. ממשה רבנו שהוליך את בנ"י בימי שעבוד מצרים ובמדבר ארבעים שנה .יתרה מזו הגדה של פסח אינו מוזכר משה רבינו ע"י מגיד ההגדה .סיפור מושלם של יציאת בני ישראל משעבוד מצרים לא מזכירים את הנהגתו של משה רבינו.

אולם אינו דומה נס חנוכה ופורים לנס יציאת מצרים שבחנוכה יסוד הנס בהתעוררות העם "אתערותא דלתתא " בימי מתתיה בן יוחנן כ"ג ובניו היה מלחמת קודש מעטים מול רבים לשמירת קודשי ישראל וכן בפורים מלחמת מרדכי ואסתר "לך כנוס את כל היהודים וצומו עלי שלושת ימים לילה ויום כך היה אתערותא דלתתא מהעם ואח"כ באה הגאולה "פתחו לי פתח כחןדו של מחט ואני אפתח פתח כפתחו של אולם" לעומת זה ביציאת מצרים לא קדם שום התערות מצד העם היו שקועים במ"ט שערי טומאה ואילו היה הקב"ה ממתין להיתערות של בני ישראל היו שוקעים בנ' שערי טומאה והביאו בשם האדמור מקוצק "ופסח ה' על הפתח" דהיינו הקב"ה ברוב רחמיו לא המתין לפתחו לי פתח כחודו של מחט שהוא תנאי יסודי לגאולה וגם אחרי י' מכות לא חל שום שינוי בליבם של ישראל שהיו שטופים בע"ז כמ"ש "לך ה' הגדולה ולנו בושת הפנים" דהיינו בושה וכלימה שהעבירו פסל מיכה בשעת קריעת ים סוף וכמ"ש "משכו וקחו לכם צאן " משכו ידיכם מע"ז שהיו שקועים במ"ט שערי טומאה . לכן לא הוזכר בימי משה רבינו אם אין את האיתעוררותא דלתתא .ולכן הוזכרו מתתיה בן יוחנן ובניו וכן מרדכי ואסתר מנהיגי הדור שהכשירו את ליבותיהם של ישראל לנס.

לעתיד לבוא כל המועדים בטלים חוץ מחנוכה ופורים וכבר השאלה היא מדוע דוקא אלו המועדים ובמה נשתנו ונשתבחו חנוכה ופורים יותר מג' רגלים שבתורה ?

הר המוריה מקום מקדשינו קדושתו קיימת גם היום לאחר חורבן בית מקדשינו ולעומתו הר סיני מקום שניתנההתורה לעם ישראל "והגבלת את העם סביב לאמרה שמרו לכם עלות בהר ונגוע בקצהו כל הנוגע בהר מות יומת וכו' בכל זאת היום קדושת הר סיני פקעה ולעומתו קדושת הר המוריה קיימת ואיסור כרת הכניסה להר המוריה מה נשתנה?

ידוע הדבר שהמשכן לא חרב אלה נגנז בשלמותו לעומת זו שני בתי מקדש נשרפו ונחרבו וכן כל המקדש נבזזו ביד זרים והשאלה היא במהקדושת המשכן עולה על קדושת המקדש?

התשובה לכל השאלות היא מסירות נפש וכל דבר הנקנה במסירות נפש קניינו קניין עולם וקדושתו ניצחית שלא תתבטל לעולם .

השאלה היא מדוע לא יתבטלו חנוכה ופורים כשאר המועדים במה נשתנו מג' רגלים כמ"ש כל הנס נעשה במסירות נפש עילאית בימי מתתיהו ובני הובילו את המעטים מול הרבים החלשים מול החזקים למלחמה וכן אצל מרדכי ואסתר כינסו את כל היהודים בצום ג' ימים לילה ויום במסירות וכנגד כל הסיכויים. מה שאין כן ביציאת מצרים אין י איתערותא דלתתא וכן כל המועדים אין לנו חלק ונחלה בהם אבל חנוכה ופורים רכשנו בהן קיניינם וקדושתם היא נצחית וכמ"ש לכן כורכים את הנס עם מנהיגי הדור .

כן הדבר קדושתו של הר סיני פקעה בשעה שנגמר מתן תורה לעומתו הר המוריה באה הקדושה על הר שהתקיים בו מסירות נפש של יצחק שנעקד ע"ג המזבח קדושתו נשארת לעולם

וכן הדבר קדושת המשכן וכליו שנבנה ע"י הציבור ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם ועשו לי מנורה ועשו לי שולחן "ויקחו לי תרומה לכן קנין עולם הוא לא נחרב ונשאר בשלמותו ונגנז מה שאין כן לגבי שני בתי המקדש.

 

 

 

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *