פרשת וארא | הפרשה מזווית אחרת עם הרב כפיר דדון שליט"א מרבני היישוב

פרשת וארא

חיזוק בתפילה ממכת הצפרדעים

 

חידה: עם ישראל אומרים בלחש: "ברוך שם כבוד מלכותו", לאחר קריאת שמע, מי עוד אומרים "ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד"?

תשובה: מלאכי השרת (בראשית רבה ס"ה, כ"א), וכן הצפרדעים כמבואר בספר פרקי שירה, שם מופיעים כל דברי שירת הבריאה לה' יתברך, ומה משורר כל בעל חי, כל צומח וכל דומם, וכל אחד שר את השיר המיוחד לו. ושם בסוף פרק ד' מובא: צפרדע אומרת: ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד.

ולכאורה מדוע משוררת הצפרדע שירה זו לפניו יתברך?

ויש לומר, כידוע, המצרים כפרו באמונת והשגחת ה' (ראה אלשיך וארא פסוק ט"ז ד"ה ואמרת אליו), ומימלא בשעה שהיו ישראל במצרים צועקים וזועקים לה' יתברך בשעת העבודה, ולא היו מניחים להם המצרים להתפלל, והכניסו בליבותם כפירה באמונת ה' יתברך, שמא חלילה אין ה' שומע לתפילתם. אך לעם ישראל היתה אמונה שלימה ותמימה בה' יתברך והתפללו בלב שלם.

ומספר המדרש, "ותעל הצפרדע ותכס את ארץ מצרים" (שמות פרק ח' פסוק ב'), בשעה שהגיעה מכת צפרדע, הגיעה למצרים צפרדע אחת, ושרקה לחברותיה, ושמעו אותה כל הצפרדעים שבעולם, ובאו כולם למצרים (סנהדרין סז: ד"ה שרקה צפרדע אחת, שמו"ר פרשה י' סימן ד').

ועל ידי מעשה זה נעשה חיזוק לעם ישראל בתפילה, כי הבינו שכשם שהצפרדע בכחה שבפיה ובשריקה אחת, הביאה את כל הצפרדעים שבעולם ומילאה את כל מצרים בצפרדעים, על אחת כמה וכמה שיש לישראל כח בפיהם, בתפילתם ובתורתם, להנצל מן השעבוד ולהגאל, וזהו מה שאמר משה רבינו לפרעה בעת שהתרה בו על מכת צפרדע "למען תדע כי אין כה' אלוקינו" (פרק ח' פסוק ו'), והיינו שאין כה' אלוקינו ששומע לתפילת עם ישראל שכוחם בפיהם.

ונמצא שעל ידי הצפרדע נגלה כבוד ה' ומלכותו בעולם שמקשיב ושומע לתפילת עם ישראל ולכך זו שירתה ואומרת: "ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד.

גם בימים אלו, כאשר עת צרה היא ליעקב, ועם ישראל נמצא בשעת מלחמה, ואויבינו נשאו ראש, לפגוע בנו חלילה, וכדברי דוד המלך בתהילים (פרק כ"ג): "אמרו לכו ונכחידם מגוי, ולא יזכר שם ישראל עוד", כוחינו בפינו בתפילה ובתורה, ועל ידי זה יגבר ישראל. ויד ה' רוממה וישראל עושה חיל!

ומהרה נזכה לגאולה שלימה ולביאת משיח צדקינו אכי"ר.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *