שבת הגדול | קיצור הדברים שנאמרו בדרשה המוקדמת מפי ר' יעקב קניג שליט"א רו"מ כנסת ישראל

 

בראשית דברינו נזכיר את אחינו בני ישראל הנמצאים בשבי ומצוק ובכללם בן קהילתנו האהוב אלקנה בן רוחמה ורבי דוד בוחבוט והלוואי בחג הזה יוציאם השם ממצר לרווחה.

הנה עיקר מטרת הדברים שנגיע בעזרת השם יתברך מוכנים לחג הקדוש חג הפסח וליל הסדר, ואי אפשר להקיף בדרשה קצרה את כלל דיני החג, אבל נשתדל בתמצית לתת את עיקר הדינים וההלכות.

 

א. שבת הגדול:

השבת שלפני חג הפסח נקראת בשם שבת הגדול, הרבה טעמים נאמרו בטעם השם, אבל עיקרו כי תחילת אור גאולתם של ישראל החלה להתנוסס בשבת זו שקודם היציאה והרבה השפעות יש בשבת זו.

חשוב לעבור על הלכות החג במהלך השבת, וזו עיקר מטרת דרשת שבת הגדול.

מצוי מאוד בפרט השנה שפסח יוצא בתחילת השבוע שרוב הבית כבר הוכשר ונקי לפסח, ובשבת עדיין אוכלים חמץ, וצריכים זהירות יתירה שלא לערב חלילה בין הכלים, ושלא יגיע אף לא משנו חמץ לכלי הפסח

 

ב. ניקיון הבית מחמץ:

צריך לדעת כי עיקר דין בדיקת חמץ הוא אור לארבעה עשר, היינו לילה קודם, ומשמע במשנה בפסחים שאז היו מתחילים לנקות.

 

ובוודאי שמעלתם של נשים צדקניות שמהדרות בריבוי נקיון, ואשריהם ואשרי חלקם, וכמו שמבואר בטור.

אבל חשוב לזכור מה עיקר ומה טפל, ולהשתדל מאוד לא לבוא חלילה לכעס ומדנים.

העיקר, שחלילה חלילה לא יאכל אפילו משהו חמץ במהלך ימי הפסח, כי חמץ אינו בטל ברוב, לכן חשוב לנקות היטיב היטיב שלא חלילה יתערב ולו משהו חמץ במה שאוכל בפסח.

איסור נוסף מלבד איסור אכילה: אסור שיהיה שום חמץ ברשותו, שלא לעבור על בל יראה ובלא ימצא.

והנה כיום שמבטלים ומוכרים החמץ, עיקר הדין שלא יהיה חמץ במקום שחלילה יכול לבוא בטעות לאוכלו, ולשון הגמרא שמא יראה גלוסקא נאה (היינו פת) ויבוא לאוכלו.

את החמץ שמוכר, יש לאחסן בארון סגור ומסומן, ולא במקום פתוח.

ג. סדר בדיקת חמץ:

ביום ראשון בלילה אור לארבעה עשר, מברך ולוקח נר (דווקא) ועובר בין חדרי ביתו ובודק ומחפש היכן יש חמץ, ואת החמץ שמוצא מכנס למקום אחד, אם ירצה יאכל ממנו עד למחרת סוף זמן אכילה, ולמחרת יבער וישרוף את הנותר עד סיום זמן שריפת חמץ.

ד. מכירת חמץ:

כידוע נהגו מכירת חמץ לנכרי, יש שנהגו למכור אף חמץ בעין, היינו חמץ ממש שחשוב לו, אבל גם אם לא ידוע לו על חמץ ספציפי, ראוי למכור שמא יש ברשותו חמץ במקום כלשהוא (בפרט שיש שיטות ראשונים שאין הביטול מועיל).

המכירה נעשית בערב פסח בשני בבוקר, לא כדאי להמתין עד הרגע האחרון, שלא חלילה חלילה יאבד את זמן המכירה.

כאמור את הארונות והמקומות שמוכרים לנכרי יש לסמן, ולסגור.

ה. ערב פסח:

בכורים צריכים להתענות, והיום נוהגים להשתתף בסיום מסכת ואז נפטר מהתענית.

יאכל עד סוף זמן אכילה, ואז ישרוף חמצו עד זמן הביעור, ויאמר נוסח הביטול כי מאז ואילך אסור שיהיה ברשותו שום חמץ.

ו. מחצות הוא כחול המועד והרבה מלאכות אסורות בו, כגון להסתפר ועוד, על כן יראה להקדים מלאכתו ללפני חצות.

 

ז. ליל הסדר:

פרטים רבים יש בלילה קדוש ונשגב זה, ובלילה זה בכוחו של כל יהודי לצאת מצרה לרווחה, ושערי שמים פתוחים ממש, ואמרו הצדיקים כי אין דבר כזה יהודי פשוט בליל הסדר, כי בלילה זה כל יהודי כוחו לפעול עד אין סוף.

ולצד האור הגדול עלינו לזכור את עיקרי המצוות שיש בלילה קדוש זה.

ולפני הכל, ישתדל להשרות סביבו אווירה נעימה של שמחה ונחת, ולא חלילה של כבדות ולחץ.

והגדת: לספר ביציאת מצרים, כל אב מחוייב לספר לבנו ומשפחתו ואפילו אם מסב לבדו, הרי יספר לעצמו.

וגם אם מרגיש שיודע כבר הכל, הלא על זה אמר בעל ההגדה ואפילו כולנו חכמים כולנו נבונים כולנו יודעים את התורה מצוה עלינו לספר ביציאת מצרים.

מצוות אכילת מצה:

שהיא מצווה דאורייתא עצומה ונשגבה, יש לאכול לכל הפחות כזית ויש סבורים אף ב' כזיתים, ויראה שלא לדבר עד שיאכל הכסית (וראוי אף ב' הכזיתים).

כאמור עוד הרבה הלכות יש, ואין אלו רק עיקרי הדברים לפני סדר הימים.

והלוואי ונזכה כולנו לחוג את החג הקדוש הזה כתיקנו והלכתו מתוך רוב שפע טובה וברכה, לצאת מן המצר לגאולה השלמה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *