פרשת נשא | דבר תורה לשולחן שבת מהרב שלמה בן עזרא שליט"א רבה של מבשרת

פרשת נשא – רכושו האמיתי של האדם

"ואיש את קדשיו לו יהיו איש אשר יתן לכהן לו יהיה" אומר החפץ חיים שיש בפסוק הזה רמז לעיקרון גדול וחשוב לחיי האדם שכל רכושו של האדם בעולם הזה רכוש אמיתי זה רק עמלו הרוחני ומצוות ומעשים טובים.תורה ותפילה וגמילות חסדים וזה שמרומז בפסוק "ואיש את קדשיו לו יהיו" דהיינו רק הדברים הקדושים ומעשים הטובים "לו יהיו".כל השאר אינו מהווה קנין אמיתי .

והביא משל לאדם שהיו לו שלושה חברים ידידים בדרגות חברות שונות ראובן חבירו שחלק את כל סודותיו עמו ארוחות משפחתיות משותפות טיולים ביחד כל יום כמה וכמה טלפונים וכל שעה יודע היכן הוא חבירו ומה הן תוכניותיו, חברות למופת.

החבר השני שמעון שמו החברות לא כמו ראובן אבל וודאי בשמחות משפחתיות משתתפים וכל ערב חג מברכים איש את רעהו אבל לא כל יום נפגשים .

והחבר השלישי לוי הרי הוא חבר רחוק כשנפגשים משוחחים מה נשמע אבל אין ביקורי משפחות או טיולים משותפים אלה כמו שאומרים שלום שלום.

יום אחד נקרא האיש להתייצב בפני המלך סיבת הקריאה אל המלך לא היתה ידועה אולי הלשינו עלי והעלילו עלי עלילה ואז מי יודע מה יארע לי . בצר לו פנה אל חביריו בבקשה לבוא עמו אל המלך ולהמליץ טוב בעדו לתדהמתו חבירו הטוב ראובן שכל יום הם משוחחים יחדיו סירב לבקשתו להילוות אליו למלך וכן שמעון חבירו השני אומנם הסכים להילוות אליו למלך אבל עד הכניסה לארמון ולא יותר אולם לוי החבר קרוב רחוק שלפעמים היו מדברים ונפגשים להפתעתו הרבה נענה ברצון לבוא אל המלך ואף הבטיח שיעשה כל מאמץ לסנגר עליו.

סופו של דבר ראובן חבירו הטוב אף לא טרח ללוות את הידיד ושמעון אכן עמד בדיבורו וליווהו עד פתח הארמון ורק לוי הוא אשר הלך עימו ונכנס למלך והמליץ טוב על חבירו.

הנמשל חבירו הטוב ביותר של האדם הרי הוא הכסף תאוות הממון שלא יודעת גבולות האדם יושן איתו וקם איתו כל מהות האדם היא תאוות הכסף והרכוש ,ונדמה לאדם שע"י חבר טוב זה הוא יצילנו בעת צרה אך יום המוות יום המבחן לידידות אמת חושף חבירו הטוב את המציאות האמיתית והתשובה היא "בשעת פטירתו של האדם אין מלווין לו לאדם לא כסף ולא זהב ולא אבנים טובות ומרגליות אלה תורה ומעשים טובים.

בני המשפחה שהם חברים קרובים של האדם אבל לא כמו הכסף הרי אלו יכולים ללוות את האדם עד לפתח הקבר. ומי אכן ילווה את האדם עד לפני מלכו של עולם אותו חבר רחוק שמידי פעם נזכרים בו תורה ומעשים טובים וקיום המצוות הם אשר מלווים את האדם והם נשארים החברים הנאמנים ביותר של האדם בעולם הזה.

וז"ש הנפש החיים לר' חיים וולואזין "דע מה למעלה ממך" דהיינו האדם שואל את עצמו מה הקב"ה רוצה מאיתנו מה כל האסונות שפוקדים אותנו הן באסון מירון הן באסון קרלין הן במבצע שומר החומות מגבול עזה .ומחמת שמחת תורה התשובה ממך דהיינו זה תלויי בכל אדם ובמעשיו ""מה עשה ה' לנו מה חרי אף הגדול כל זה "ממך"

 

שבת שלום

 

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *