דבר תורה לפרשת אחרי מות מהרב כפיר דדון שליט"א מרבני היישוב

פרשת אחרי מות

מדוע רכש בבא סאלי שטח אדמה במדבר יהודה?

במהלך עבודת יום הכיפורים בבית המקדש, נשלח שעיר עיזים למדבר, לשם כפרת עם ישראל, והוא הנקרא "שעיר לעזאזל".

המקום אליו היה נשלח השעיר, נקרא בשם "ארץ גזרה", והטעם, משום שהיה המקום משונה משאר הארצות, וכך נגזר עליו, להיות מופרש ומובדל מבני אדם, לא ראוי לזריעה ולא מצמיח תבואה, וכן נגזר לבוא עליו פורענות ולהיות בחורבנו (רשב"ם חזקוני וריקאנטי ויקרא פרק ט"ז פסוק כ"ב).

ומענין זה, בדידי הווא עובדא, לפני עשרות שנים הוזמנתי לשחוט כבשים בבית מטבחיים בבעלות גוי, ובמהלך הנסיעה התברר שבית המטבחיים נמצא בלב כפר עויין, ועלינו לכסות את הראש בכובעים, ולא לדבר בלשון הקודש.

במהלך השחיטה, סיפר הגוי כמשיח לפי תומו והצביע אל האופק: כל השטח הזה ממול, כולו אדמת טרשים יבשה, והכל שייך לחכם אבוחצירא…
שמעתי את הדברים, ושאלתי בתמיהה: איזה חכם אבוחצירא?
והוא השיב: בבא סאלי.

לאחר שסיימנו את מלאכת השחיטה, פניתי לנכדי סידנא בבא סאלי זי"ע, ולאחד העסקנים, שהינו עורך דין מפורסם, והיה מוציא ומביא בביתו של הרב, עוד בחיים חיותו, בכל הענינים המשפטיים. והלה השיב בבת צחוק: האם זה חידוש בשבילך?!, הכל יודעים שסידנא בבא סאלי, הגיע אל ארץ הקודש בתור תייר, ורכש דירות בארץ הקודש, לשם מצוות ישוב הארץ. ובפרט אותו שטח אדמה המדובר, שנמצא ממזרח ירושלים, בצפון מדבר יהודה, יש בידי את הקושאן (שטר מכירה מימי התורקים ששלטו בארץ באותה העת), כתוב וחתום בכתב יד קדשו. והוסיף לספר: כששאלנו את הרב, לאחר שעלה לארץ, והתיישב בה, האם לנסות לגאול את האדמה שרכש, מידי הישמעאלים, והרב השיב, שאין צורך לגאול את אותו המקום והאדמה הזו היא אותה "ארץ גזירה" אליה הושלך אותו שעיר לעזאזל ביום הכיפורים, והרב היה מכוון שכל הגזירות והפורענויות שנגזרו על ישראל, שילכו לאותו מקום, ועם ישראל ישב שקט ושאנן… ובזה נחתם הסיפור ולא בקשנו שוב לגאול את אותה אדמה, כמצוות הצדיק.

וראוי לחתום בדברי רבי יצחק אברבנאל (ויקרא שם), שהארץ הזאת הנקראת בשם "ארץ גזרה", היא כעין משל ורמז לארץ ישראל כולה, שאם חלילה לא ישמרו עם ישראל תורה ומצוות, עתידים לגלות ממנה, ונגזר עליה גזרה להיות כמדבר שממה בעת שיגלו ממנה. ונמצאנו למדים שהכל תלוי בהליכה אחר ה' יתברך שמירת תורה ומצוות. וכל ישוב ארץ ישראל תלוי רק בתורה מצוות ומעשים טובים.

וה' ישמור את עמו ישראל ויגאלנו בחסד וברחמים!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *