בכל 3 שנים מתפרסם דו"ח אקטואר של הביטוח הלאומי המציין בתוכו את המצב התזרימי של המוסד והצפי שלו לשנים הקרובות. בעקבות הרפורמות בשני התחומים שלא ניתן להם כיסוי, הנכות והסיעוד, מועד חדלות הפירעון של הביטוח הלאומי יוקדם מ-2044 ל-2036. כך לפי דו"ח שהוצג בוועדת הכספים. אם לא תהיה התערבות כלשהי כמובן.
הדו"ח האקטוארי מושפע ממספר גורמים. אחד הוא התחזית הדמוגרפית של שלושה מגזרים בנפרד: יהודים לא חרדים, חרדים וערבים. זאת, בשל המאפיינים השונים של שלוש חברות אלו בתחומי העבודה, תשלום מיסי הביטוח הלאומי וצריכת קצבאות. הוא כולל הנחות לגבי שיעור התעסוקה, השכר הממוצע, שיעור האבטלה ועוד.
האם הביטוח הלאומי הוא "סתם מס" או "ביטוח אמת"?
מוטי פרנקל, אקטואר הביטוח הלאומי, כותב בדו"ח, שהוצג בימים האחרונים לוועדת הכספים, ש"כדי לדחות את נקודת חוסר הקיימות הפיננסית הצפויה, על המוסד, בשיתוף עם השר, הכנסת והממשלה, לנקוט צעדים למען שיפור מצבו הפיננסי של המוסד". צעדים כאלה יכולים להיות הגדלת דמי הביטוח של העובדים או המעסיקים או שינוי לרעה של תנאי הקצבאות באמצעות הפחתת גובה הקצבאות או הקשחת תנאי הזכאות להן. הדו"ח אינו כולל את השפעות המלחמה שסביר שרק החמירו את מצב הביטוח הלאומי. עם זאת, הוא כן כולל תוספות תגמולים והפחתת ההוצאות הצפויה בשל העלאת גיל הפרישה לנשים.
על פי הדו"ח שהוצג, צפויה בעיה במצבו הפיננסי של המוסד. ויש לכך מספר סיבות, בהן, הזדקנות אוכלוסיית מדינת ישראל, כלומר הגידול המהיר של האוכלוסייה המבוגרת ביחס לאוכלוסייה הצעירה. המשמעות היא שינוי לרעה ביחס בין אוכלוסייה שמייצרת הכנסות לביטוח הלאומי לבין האוכלוסייה שצורכת קצבאות. אם יחס התלות (חלקה של האוכלוסייה בת 65 ומעלה מכמות האוכלוסייה הבוגרת בגילאי 20-65) עומד ב-2023 על 25% הרי ב-2040 הוא צפוי להגיע ל-30%. לפי הדו"ח, "סיבה נוספת לבעיה הינה שינויי חקיקה המביאים להגדלת הוצאות ו/או הפחתת הכנסות ללא העמדת מקור מאזן, בהתאם להערכות אקטואריות.
אשר על כן, על פי הדו"ח מ-2023 הביטוח הלאומי צפוי לעבור לגירעון כלומר התשלומים היו צפויים להיות גבוהים מהתקבולים. בפועל אם הדו"ח צפה גירעון של פחות ממיליארד שקל בשל תשלומי דמי האבטלה במלחמה סביר שהוא יהיה גדול משמעותית. ב-2030 צפוי הגירעון השנתי להגיע ל-22 מיליארד שקל. המשמעות היא שהביטוח הלאומי יצטרך להשלים את הסכומים החסרים מהעתודות השמורות באוצר. מ-2030 היו יצטרך להתחיל לבצע פדיון מקודם של חלק מיתרות הקרן. בשנת 2036 הקרן תתרוקן והמוסד לא יהיה מסוגל לשם את מלוא התחייבויותיו על פי החוק".
עקב הלחץ הציבורי שנוצר, בביטוח הלאומי, בתגובה ל"כלכליסט" מאשימים את את משרד האוצר: "בחר להדליף את הדו"ח האקטוארי לפני שכלל הנתונים הוצגו לציבור באופן שקוף, מדובר בהמשך ישיר לרצון התמידי בקיצוץ קצבאות ובסיוע לאזרחים במצבים רפואיים קשים כמו בסיעוד, והוצע לא אחת למשרד האוצר, לשבת לשולחן הדיונים, לדון בהחזרת מיליארדי השקלים שהועברו אליו מהציבור הישראלי שביטח את עצמו וזכאי לזכויות רבות – אך לצערנו עד רגע כתיבת שורות אלה הם מסרבים לעשות זאת".
google maps