פנינים לשולחן שבת לפרשת כי תבוא מהרב יעקב קניג שליט"א ראש מוסדות כנסת ישראל

 

ביכורים לתת משהו מעצמינו להשם יתברך

 

 

א. פרשתינו פותחת במצוות ביכורים, והידור עניין ועסק גדול היו עושים במצוה זו, לעלות בשירה ובזמרה לירושלים ולבית המקדש ומביא הביכורים עם הנוסח המובא בפרשתינו, ועוד יתירה מכך, כתוב מדרש רבה כי כל בריאת העולם כולה הייתה ראויה רק בשביל מצווה זו מצוות הבאת ביכורים.

והנה אף שאין אנו מבינים בערכה של מצוה, ואין לנו כל השגה להשיג גודל ועומק ערכה, אבל עדיין צריכים אנו פירוש ביאור והסבר מה כה ייחודי במצוה זו, אשר עליה נאמר כי כדאי הוא כל העולם בעבורה, וגם מצורתה ותוכנה של מצוה ניכר כי יש בהבאת הביכורים מימד עצום של עומק ושמחה.

ב. וקדם ביאור הדברים בס"ד, יש להעיר עוד, שהנה רבות הם מתנות שיש ליתן בפירות השדה הן לכהן והן ללווים, תרומה מעשרות ואף מן המעשרות תרומת מעשר, וכן מעשר שני ומעשר עני, ונחדד שאלתינו כבראשונה מה מיוחדת מצוות הבאת ביכורים משאר מתנות כהונה?

ונראה לבאר הדברים עומק הדבר הוא כי כל עניין קיום מציאות העולם, הוא לכבודי בראתיו, וביאור הדבר שהרי עולמות עליונים כולם מקלסים ומשבחים לפניו יתברך, אמנם השם יתברך התאווה לדירה דווקא בתחתונים, דווקא במקום הנמוך, בהם כביכול כבודו מוסתר, בהם אין רואים ואין חווים בחוש את גילוי כבודו יתברך, דווקא בעולם ההסתר משם נתאווה הוא לדירתו ומלכותו, והנה צורת העולם שניתן לטעות ולומר כי עולם כמנהגו נוהג, היינו שיש טבע שאם אדם משקיע בשדהו הרי רואה פירות בעמלו, וכן בשאר הנהגות העולם כולם נעשים ללא בורא ומשגיח, וכשמגיע לאדם פרי ביכורים שבהם עמל ויגע, ומכריז עליהם, כי זהו מלכותו יתברך, הרי בזה יש את קיום ומטרת העולם גילוי כבודו יתברך.

ג. עומדים אנו בימי חודש אלול, חודש הרחמים חודש הסליחות מתקרבים אנו לימי הדין ראש השנה ויום הכיפורים, ויש ב' הבחינות בחינה אחת, במה שעל האדם לפשפש במעשיו לראות מה עליו לתקן לשפר, ויודע האדם מרת נפשו במה חטא ובמה הוא צריך להתחזק ולשוב בתשובה.

אבל יש מימד ועומק נוסף לתת מעצמו להשם יתברך, מעצם כוחו ומהותו, וזה לאו דווקא בדברים גדולים אלא גם במעשים קטנים, ויתירה מכך גם בדברים שאדם כבר עושה, כבר פועל כבר מקיים, אבל אם ייתן בהם את כל ליבו ונפשו, כאמור גם בדברים קטנים, אבל ייתן בהם את המיטב שבכוחותיו הרי אלו בחינת ביכורים שעליה העולם עומד, שממליך עליו את השם יתברך.

והלוואי ונזכה לנצל ימים קדושים ונשגבים אלו בהם המלך בשדה וקל לפעול שינוי התחדשות והתחזקות, בפרט בלימוד התורה הקדושה שהיא היא המפתח לקירבת השם וטהרת הלב, ויהי נועם השם אלוקינו עלינו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *