פרשת בא | דבר תורה לשולחן שבת מהרב אורי דנינו שליט"א

פרשת בא

 

מה הקשר בין מכת בכורות לתפילין?

 

בסוף הפרשה ה' מצווה אותנו פעמיים על מצוות התפילין. בשני המקומות מופיע גם הציווי על פדיון בכורות.

מדוע הציווי על קדושת הבכורים צריכה להיכתב בתפילין, במילים אחרות, צריך להבין מה הקשר בין מכת בכורות לתפילין?

 

כדי לענות על שאלה זו, נתבונן בתחילת הפרשה.

ה' אומר למשה, יש עוד שלוש מכות שפרעה חייב לקבל, "אֲנִי הִכְבַּדְתִּי אֶת לִבּוֹ וְאֶת לֵב עֲבָדָיו לְמַעַן שִׁתִי אֹתֹתַי אֵלֶּה בְּקִרְבּוֹ". צריך להבין, מה כל-כך חשוב ל-ה' לתת לפרעה את שלושת המכות האלו?

אור החיים הקדוש מסביר, שהמכות הראשונות הראו למצרים את השליטה של ה' בארץ ובבעלי החיים. אבל עדיין יש כוחות עליונים שהגויים האמינו בהם, כגון הרוח והשמש. כדי להראות שה' שולט גם בכוחות אלו, הגיעו מכת ארבה ומכת חושך. הארבה הגיע על ידי הרוח והסתלק מיד עם הרוח, כולם ראו כיצד ה' שולט ברוח. במכת החושך, השמש התכסתה שלושה ימים, כולם ראו את שליטת הבורא בשמש.

 

אור החיים הקדוש ממשיך ומבאר, ה' רוצה להראות את שליטתו המוחלטת גם בבני האדם, לכן הגיעה מכת בכורות. אדם אינו יכול להבדיל בין ילד שנולד שני או ראשון לאם. אבל הקב"ה בורר את הבכורות ומראה לכל העולם את שליטתו באדם וביצירתו, הראשון שנוצר ברחם אמו נענש. עכשיו כל העולם מבין שאין עוד מלבדו, הכול בידיו של ה'.

לפי דברי אור החיים הקדוש אנחנו מבינים מה המיוחד במכת בכורות, זו המכה שלימדה את כל העולם שהכול בידי ה', אפילו בני האדם. עכשיו אפשר להבין מדוע מכת הבכורות נמצאת בתוך התפילין.

 

בקשירת התפילין אנחנו מגלים שאנחנו בניו של ה' ומשועבדים אליו. תפילין של יד כנגד הלב ושל ראש כנגד המוח, הכול ממנו והכול שלו. תובנה זו התגלתה במכת בכורות והתעצמה יותר בדברי עם ישראל "ה' אחד". אלו בדיוק ארבע הפרשיות שיש בתפילין, קדושת הבכורות (קדש לי) ופדיון הבכורות (והי' כי יביאך), ייחוד ה' (שמע) ומצוותיו (והי' אם שמוע).

 

ברוך ה' אשר בחר בנו מכל העמים ונתן לנו את תורתו, יהי רצון שנזכה לעשות נחת רוח לה' ובקרוב נראה במלכותו השלימה בבית הגדול והקדוש. אכי"ר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *