סביבות האוהל
הגאון רבי יוסף משאש זצ"ל, רבה של חיפה, היה נוהג בכל יום לצעוד מביתו עד למשרדו בלשכת הרבנות, רבים מבני ביתו ומתלמידיו, ראו את הנהגתו, ושאלוהו מדוע מטריח עצמו לצעוד מידי יום כברת דרך ארוכה, והלא הוא זכאי לקבל נהג ורכב, ויכול למנוע מעצמו טרחה מרובה, והרב השיב לשואליו בנימה אבהית: ההליכה מועילה וטובה לבריאות, ולשם כך הנני צועד לקיים מצוות שמירת הגוף, אך יש עוד טעם להנהגה זו, מידי יום בעת עברי בדרך, הנני רואה בני נוער הזקוקים לחיזוק רוחני, ולמילים מעודדות לעבודת ה', בזמן זה, הנני פוגשם מאיר להם פנים מעודדם ומשמחם, וכן בעלי החנויות בעת עברי לדרכי, הנני פוגשם ושומע את צרותיהם ומעודדם כפי הצורך, וגם בדרך צדו עיני מידי פעם דברים הטעונים תיקון בעניני כשרות ושמירת השבת, ומן השמים מסייעים בידי לתקן דברים אלו ולסייע לעמך בית ישראל, הנקרים בדרכי, האם לא חבל להפסיד את ההליכה הזו?!
בפרשת השבוע אנו קוראים על מינוי שבעים הזקנים, ומיד עם מינוים מעמיד אותם משה רבינו סביבות האוהל (פרק י"א פסוק כ"ד), ולכאורה, מה טעם להעמדה זו סביבות האוהל?
ועל פי האמור יש לבאר את פשר העמדת הזקנים סביבות האוהל, בכדי לרמז להם, שלא די להיות ספון באוהל בלבד, אלא יש גם לדאוג לכל הסובבים את אוהל מועד, ומבקשים דעת תורה ועבודת ה'. ועלינו לדאוג גם לאחינו שקצת התרחקו מן האוהל ונמצאים כעת סביבות האוהל, לפקוח עין על ילדים שפרקו עול ונמצאים סביבות האוהל, ואולי ניתן להשיבם לכור מחצבתם, ולדאוג גם לאלו שלא זכו להתקרב לאוהל ורוצים לטעום טעמה של תורה.
וה' יזכנו וינחנו בדרך אמת!
הגיג להפטרת בהעלותך
הבוחר בירושלים
בנוסח ברכת "השכיבנו" אנו אומרים: "הפורש סוכת שלום עלינו ועל כל עמו ישראל ועל ירושלים", ולכאורה בכלל "כל עמו ישראל", גם "יושבי ירושלים"? ומבאר בדרך צחות, בספר הגיונות אל עמי ח"ב (עמ' צ"ח), על פי הנאמר בהפטרת השבת (זכריה פרק ג' פסוק ב'), שהשטן "בוחר בירושלים", שבכל תפוצות ישראל נשאר השלום במידה מרובה או מועטת, אך דווקא בירושלים השטן מרקד עד היום הזה כי כל הקדוש מחבירו, יש בו יותר מניעות…
ומעין דבריו, כך מובא ברמ"ע מפאנו (מאמר חיקור דין ח"ב פ"ז), "יגער ה' בך השטן, ויגער ה' בך הבוחר בירושלים", כי השטן בוחר לפתות בני אדם בירושלים יותר משאר ארצות כי הוא מקודש יותר.
וה' יפרוש עלינו סוכת שלומו.
Freepik