פרשת שמות מזווית אחרת | דבר תורה מהרב שלמה בן עזרא שליט"א רבה של מבשרת

פרשת שמות

 

" הבה נתחכמה לו "

פרשיות אלו של ספר שמות הן פרשיות גדולות ומאלפות על שיעבוד וגאולה . בפרשיות הללו מתהווה ומתעצב דמותו של עם ישראל כעם ולא עוד כשבטים בודדים ומי מכנה אותנו לראשונה "עם" הרי הוא פרעה בכבודו ובעצמו שכתוב "עם בני ישראל רב ועצום ממנו".
והנה מכנס פרעה את יועציו לטכס עצה כיצד לנהוג באומה זו ומה הדרך להיפטר ממנה ואמרו חז"ל ג' יועצים היו בלעם, יתרו, ואיוב, כל יועץ ועצתו בלעם יעץ להרוג בחרב, ואכן נענש לפי עצתו שננעץ הוא בחרב , איוב יעץ לא להורגם אלה לקחת את ממונם ולשעבדם בפרך ,אכן עונשו היה שאמר הקב"ה לשטן הינו בידך אך את נשמתו שמור ונידון ביסורים קשים ומרים, ואילו יתרו שהתנגד לתוכנית החיסול של עם ישראל וברח כדי לא להיות שותף להחלטה קשה זכה להינשא עם משה רבינו ופרשה חשובה נקראת על שמו, וזכה וישבו בניו בלשכת הגזית בזמן בית המקדש.
והנה כשאנו קוראים בפרשה את הפסוק "הבה נתחכמה לו פן ירבה" אנו תמהים ומתפלאים על השינוי הקיצוני שהתחולל בעם המצרי כלפי בני ישראל מעם של מכניסי אורחים כמו שכתוב "כל טוב מצרים לכם יהיה" עד לעם שמחפש כיצד לחסל אומה שלימה כיצד זה מגיע ולמה מהי הסיבה למה שאנו קוראים בימינו "שאלת היהודים"?
עלינו לדעת מה גרם למצרים לשנות את יחסם ולרדוף את בני ישראל לשעבדם בפרך עד כדי מחשבה שטנית להמית כל בן הילוד היאורה תשליכוה.
יש מרבותינו שרואים בשינוי היחס של המצרים כעונש על חטא "ההתבוללות" כמו שאומר מדרש רבה על הפסוק "ויקם מלך חדש" בה' בגדו כי בנים זרים ילדו, עתה יאכלם חודש את חלקיהם. ללמדך כשמת יוסף הפרו את ברית המילה אמרו "נהיה כמצרים" רצו לחיות כמו המצריים וכיון שעשו כן הפך הקב"ה את האהבה שהיו המצריים אוהבים את בני ישראל לשנאה לקיים מה שכתוב "הפך ליבם לשנוא עמו" הקב"ה גרם שליבם של המצריים ישנאו את היהודים.
ויתרה מזו בעל "העמק דבר" מוצא סיבה נוספת בזה שעברו על צוואתו של יעקב אבינו ע"ה שרצונו ותנאו היה שירד למצרים שבניו ומשפחתו יגורו בארץ גושן נפרדים מהמצריים תוך היבדלות מוחלטת ואילו בני ישראל מילאו את כל מצרים כמו שכתוב "ותמלא הארץ אותם" ומוסיף הילקוט שמעוני ואומר לא רק מילאו את ארץ מצרים לגור בשכנות למצריים אלה מילאו גם בתי תיאטראות וכו' וזה הרי ידוע ככל שהיהודים חודרים לתרבות הגויים כך מתגברת שנאת הגויים כלפיהם , וכי לא ראינו את זה בשואה האיומה הרי משניתן למשחית רשות הנאצים ימ"ש לא הבדילו בן יהודי שומר תורה ומצוות ללא שומר ואפילו שהתנהג כמותם כל מי שדם יהודי בקרבו הרי אחת דינו היה .
וזה שאומר המדרש עם ישראל משול לזית מה אותו שמן מובדל משאר המשקאות כך עם ישראל יחודו הוא שלא מתערבב עם שאר האומות אלה יחודי בפני עצמו.וזוהי הסיבה שבגללה בא המן הרשע למלך אחשוורוש כדי שיסכים להשמיד את היהודים אומר לו המן "ישנו עם אחד מפוזר ומפורד בן העמים ודתיהם שונות מכל עם" שעם ישראל לא מתמזג בן שאר האומות ולא ידע שהוא יסוד קיומנו כאומה הרי כמה וכמה אומות נכחדו ואינם עוד היכן היא מלכות יוון או מדי וכל שאר העמים מתחילת בריאת העולם היכן מלכות אדום כולם נעלמו והתפזרו ועם ישראל חי וקיים על אף כל הגלויות וכל הרדיפות כלפי האומה היהודית. הצלחנו ב"ה לשוב לארצינו ולהקים מדינה שתקלוט ותקבץ את כל היהודים בכל מקום שהם וכל זה בזכות היותנו מובדלים מאומות העולם ואין לנו אלה להיצטער על אותם שלא זכו והתבוללו בן הגויים שאין מי שיכול להשיבם לחיק האומה.

 

שבת שלום

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *