פרשת "ויחי"
יש לנו מצוות רבות אותן אנו מקיימים באופן יום יומי כגון ברכות, תפילות, מצוות תפילין, ציצית, קריאת-שמע ועוד. צריך להבין מדוע צריך בכל יום מחדש לקיים את המצוות הללו? מדוע לא מספיק שפעם בשבוע לדוגמא, נניח תפילין?
כדי להבין את הצורך נתבונן בדברי "אור החיים" הקדוש בפרשתינו:
יעקב אבינו נמצא במצריים ויודע שהוא הולך למות כפי שכתוב : "וַיִּקְרְבוּ יְמֵי יִשְׂרָאֵל לָמוּת וַיִּקְרָא לִבְנוֹ לְיוֹסֵף". "אור החיים הקדוש" שואל כיצד ידע יעקב אבינו שהוא עומד למות?
לתשובה מביא שם את דברי האר"י (ר' יצחק לוריא אשכנזי) הקדוש ואלו דבריו:
אכן כוונת הכתוב הוא על פי מה שכתב איש אלהים קדוש ה"ה הר"י לוריא זצוק"ל ומצאת כי תדרשנו בספר 'קהלת יעקב' וזה לשונו:
ואמנם ידעת מהתחלקות הנשמות לכמה ניצוצות ובכל גלגול וגלגול באים קצת מהם וכפי מספר הניצוצות של הצלם כך מספר ימי חייו.
והימים שעושה בהם המצות נתקן ניצוץ אחד של הצלם ההוא כנגד היום ההוא. והיום שאין עושה בו מצוה נשאר פגום ניצוץ ההוא של הצלם ההוא כנגד היום ההוא. וכן על זה הדרך וכו' עד כאן לשון האר"י הקדוש.
ומה מאד האירה הקדמה זו עיני משכיל בכמה פרטי החקירות. ובזה האיר משמעות הכתוב שבאנו עליו, שאמר ויקרבו ימי ישראל למות, פירוש חלקי הנשמה שעלו ממנו דבר יום ביומו, הן עתה קרבו, כמאמר הכתוב תוסף רוחם' והוא אומרו למות, והרגיש יעקב אבינו בתוספת המרובה, כי באו ימי השילום ויקרא לבנו ליוסף.
מדברי אור-החיים הקדוש אנו לומדים שכל אדם מקבל ניצוצות לתקן, וכל ניצוץ מקבל יום אחד שבו ניתן לתקן אותו. ולפי מספר הניצוצות שאדם צריך לתקן, כך מספר הימים שהאדם חי.
עכשיו נוכל לענות על השאלה ששאלנו בתחילה: מדוע אנו מצווים לעשות מצוות כדוגמת הנחת תפילין בכל יום? זאת מכיוון שלכל יום יש ניצוץ חדש שצריך "תיקון". אנחנו לא יכולים להסתפק במצוות שעשינו ביום הקודם שהרי מצוות אלו תיקנו את הניצוץ של היום הקודם, והיום צריך מצוות חדשות על מנת לתקן את הניצוץ החדש.
לפי זה, לכאורה, אם אדם הפסיד ניצוץ אחד הוא בבעיה. לדוגמא- אדם שלא הניח תפילין יום אחד, או שלא קרא קריאת שמע, מה יעשה? גם על זה עונה "אור החיים הקדוש" ומסביר שיש חסד מיוחד שה' עושה איתנו וזו ה- "תשובה" שמאפשרת לאדם לתקן ניצוץ ישן, אף על פי שכבר עבר היום שלו, והניצוץ כבר בשמים. על ידי שאדם חוזר ב-"תשובה" הוא מוריד את הניצוץ חזרה ומתקן אותו.
מתוך האמור למדנו כמה חשוב לקיים את המצוות התמידיות בכל יום בפני עצמו, על מנת להשלים את עבודתנו בעולם הזה. וכמה צריך מאמץ גדול של תשובה כדי להחזיר ניצוצות שלא נתקנו כראוי ולתקנם! יהי רצון שנזכה לעשות את רצון אבינו שבשמים בשלמות, לתקן עולם במלכות ש-ד-י בקרוב. ונזכה לגאולה שלימה ברחמים גדולים בקרוב ממש, אכי"ר.