פרשת בהר מזווית אחרת: דבר תורה לשולחן שבת מהרב כפיר דדון- מרבני היישוב

פרשת בהר – כסף כשר

 

מעשה באשה עניה שמצאה ביצה, ושמחה שמחה גדולה, הלכה וקראה לכל ילדיה הקטנים, וספרה להם, שמהיום ואילך, יהיו עשירים גדולים, כי ילכו לשכנים, שיש להם תרנגולת, ויבקשו מהם שישימו את הביצה תחת לתרנגולת, ולאחר שתדגור עליה, יצא אפרוח, ומהאפרוח תרנגולת, ומהתרנגולת יהיו להם המון תרנגולים רבים, ותמכור אותם, ותקנה בהם עיזים וצאן, ומהעיזים והצאן, תקנה פרה ויהיה להם חלב, ואחר כך תהיה להם רפת שלימה של פרות, ותמכור אותן ותקנה שדות וכרמים ויהיו עשירים מופלגים… ומרוב שמחה, השתעשעה העניה בביצה, ונשמטה מידיה ונשברה… ועמה הלכו כל הדמיונות… (ע"פ כתר שם טוב מהדורת קה"ת אות כ"א).

ואמרו רבותינו, כך קורה לאדם שחושב להרוויח כסף, הוא יכול לדמיין ולחלום על עושר ממון רב וכבוד, אך די בתנועה אחת שעשה שלא כהוגן, כמו אותה עניה שהשתעשעה בביצה, ומנסה להרוויח בדרכים לא כשרות, וסופו שמאבד הכל, יחד עם כל חלומותיו ודמיונותיו, ונותר ללא כלום… כמו אותה ביצה שנשמטה מידי העניה ונשברה, ועמה הלכו כל הדמיונות…

ומעין זה, בפרשת השבוע אנו קוראים כמה מצוות וענינים בסמיכות: שביעית, מקח וממכר, יובל, ריבית, עבד, ורבותינו דורשים את סמיכות הדברים (תוספתא ערכין ה', ד'), אמר רבי יוסי ברבי חנינא, בוא וראה כמה קשה אבקה של שביעית, העושה מלאכה מפירות שביעית, סופו למכור מטלטלים, ולמכור אחוזות, למכור את ביתו, ללוות בריבית, למכור את עצמו, ומוכר את עצמו לגר, ולמכור עצמו לעובד כוכבים, וסופו שנעשה כומר לעבודת כוכבים. עכת"ד.

וכך ביאור הדברים, המבקש לעצמו כסף בדרכים לא כשרות, סופו שמאבד את הכל, וגלגל חוזר בעולם, כי אותו האדם בקש לעשות עושר מאיסור שביעית, ובשנת השמיטה להסתחר מפירות שביעית בדרך אסורה, והדבר נתגלגל בעקבות זאת שנצרך לבריות למכור מטלטלים, ואחר כך למכור נכסים, וללוות בריבית בכדי להחזיר חובות, ולמכור את עצמו, ולהשתמד בר מינן. והכל מתחיל מנסיון עושר שלא ביושר.

ויש להטעים, שלכך אנו נוהגים להוסיף בנוסח ברכת המזון: "הרחמן הוא יפרנסנו בכבוד ולא בביזוי, בהיתר ולא באיסור, בנחת ולא בצער". שזהו הסדר הנכון, אם עובד ומתפרנס בכבוד ולא בביזוי, דהיינו שמכבד את הבריות, ולא מבזה אותם תוך כדי מלאכתו, וכן בהיתר ולא באיסור, שהכל נעשה בהיתר ולא גוזל מהבריות, מימלא גם תהיה פרנסתו בנחת ולא בצער, ויהיה לו נחת מממונו, ולא צער שאיבד הכל, מחמת שלא נהג ביושר…

וה' יזכנו להתפרנס בכבוד בהיתר ובנחת ותשרה הברכה במעשי ידינו!

 

 

 

 

 

 

 

 

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *