פרשת דברים | דבר תורה לשולחן שבת מהרב כפיר דדון שליט"א מרבני היישוב

פרשת דברים

כוחם של ישראל תלוי בתורה מצוות ומעשים טובים

 

חידה: איזה נחל היה בגודל זרת (שהוא כמטר ועשרים), ולא הצליחו עם ישראל לחצות אותו?

התשובה: נחל זרד.

וכך מסופר בתורה, שבין מואב לאדום זרם נחל זרד, והוא שימש כגבול ביניהם, (במדבר פרק כ"א פסוק י"ב, דברים פרק ב' פסוק י"ג), ורבותינו מלמדים שהנחל היה קטן מאוד ועומקו של הנחל היה כזרת, ולכן נקרא בשם "נחל זרד", ומחמת שחטאו עם ישראל בחטא המרגלים, לא יכלו לעבור בו במשך שלושים ושמונה שנה (מדרש רבה פרשה י"ט, ותנחומא פרשת חוקת סוף סימן י"ט).

ועוד מספרים רבותינו, שסביב הנחל גדלו זרדים, ועל שמו נקרא נחל זרד, וכן גדלו שם קני סוף, מיני ערבות ועצי בשמים ועשבים (תרגום יונתן במדבר שם, ורוקח דברים). וכל העצים הללו היו כמעין מחסום וסבך לבל יוכלו לעבור בו עם ישראל.

ובשנת הארבעים כאשר נתרצו עם ישראל לפני המקום ברוך הוא ושבו בתשובה אמר משה רבינו לעם ישראל "עתה קומו ועברו לכם את נחל זרד, ונעבור את נחל זרד" (דברים שם), ועל פי האמור נתבאר הפסוק היטב: "עתה"- היינו לאחר שנת הארבעים כאשר תמו החוטאים בחטא המרגלים, כעת יכולים לעבור את נחל זרד, ולפתע ללא מניעות וקשיים וללא סבך זרדים ועצים עברו את נחל זרד בקלות "ונעבור את נחל זרד".

וכותב בספר צרור המור (דברים שם), כשעם ישראל היו רצויים, יכלו לעבור את ים סוף שהוא עמוק מאוד, ולא עמד הים בפניהם, וחצו אותו בקלות, וכשהיו עוונות, לא הצליחו במשך כארבעים שנה, לחצות ולעבור נחל קטן שזרת אורכו וזרת רחבו… וללמדנו שכוחם של עם ישראל תלוי רק בתורה מצוות ומעשים טובים.

ומוסיף בספר בחגוי הסלע (דברים עמ' מ"ו) ענין זה בא גם ללמדנו שלעיתים יש עיכוב בחיים וקשה לעברו כקריעת ים סוף, אך כשמגיע הזמן הנכון, הכל מסתדר כהרף עין, והכל תלוי ברצון ה' בתורה מצוות ומעשים טובים, וכשישראל רצויים, אין דבר העומד בפניהם. ע"כ.

ובימים אלו כאשר אויבי ישראל נשאו ראש, נתחזק כולנו בתורה מצוות ומעשים טובים לעשות רצון אבינו שבשמיים. ומהרה נזכה לראות בשוב ה' ציון בישועה וברחמים אכי"ר.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *