פרשת וירא
מדוע אברהם אבינו עבר דירה לנגב?
זקנתי היתה אשה מאירת פנים לכל שכנותיה, אך ברגע שהיתה מגיעה אליה שכנה, ומספרת לה דברי לשון הרע ורכילות, היא היתה עוצרת אותה בדברים, ושואלת: סליחה גברתי, את מריחה ריח של משהו שרוף?, כנראה אולי יש לי אוכל על הפתליה, והוא עומד להשרף… ואני חייבת לעצור… וכך היתה מתחמקת מלשמוע דברי לשון הרע ורכילות.
וכשהיו עומדים בנותיה ונכדיה ורואים שהפתליה כלל לא דלוקה, ואין שום אש, והאוכל כבר מוכן ומבושל, היו שואלים אותה, על איזו אש היא מדברת, לא היתה אש דלוקה, וגם אין ריח של אש, והיא היתה משיבה להם: אני מדברת על האש של גהינם, שם האש דלוקה כל הזמן… האם אתם לא מריחים אותה?, ובמיוחד כשמתחילים סיפורי לשון הרע ורכילות האש הזו מתחילה לבעור….
ובהקשר לכך, כפי שידוע ומקובל אצל הבריות, אדם עובר דירה מסיבות שונות ומגוונות, וכגון, בכדי להיות קרוב למשפחתו, או לקהילתו ידידיו וחבריו, או לשם תועלת אקלים וחינוך הילדים, וכן על זה הדרך… אך אצל אברהם אבינו מצאנו שעבר דירה לרוב חומרת איסור לשון הרע.
וכך מספרים רבותינו במדרש, לאחר הפיכת סדום ועמורה, ולאחר מעשה לוט ושתי בנותיו, נסע אברהם אבינו הנגבה (בראשית פרק כ' פסוק א'), ומפני מה נסע, מפני שם רע של לוט, שהיו אומרים, לוט בן אחי אברהם בא על שתי בנותיו, ובכדי שלא לשמוע נסע משם, ומכאן ואילך לא נזכר יותר לוט, כי מת מחמת הבושה. (בראשית רבה פרשה נ"ב סימן ד', ולקח טוב, ומדרש שכל טוב, וחמדת ימים התימני הובא בתורה שלימה עמ' תתכ"א אות ד', ואמנם רש"י ביאר שהסיבה שנסע אברהם כי רצה להתרחק מלוט שיצא עליו שם רע).
אברהם אבינו איש החסד יכל להשאר במקומו, ולרוב טובו ושלימותו, הוא גם יכל לדבר עם הבריות, שהמעשה שנעשה היה בשוגג, ויכל ללמד עליו זכות, ולהתמודד מול כל הטענות כפי שקירב אנשים ולמדם את האמונה בה' יתברך, הוא יכל גם להתעלם מכל הסיפורים והרכילויות, אך הוא העדיף לארוז את כל חפציו ולעבור דירה, והכל בכדי שלא לשמוע לשון הרע מפי הבריות, על מעשה לוט ושתי בנותיו, ולרוב חומרת איסור לשון הרע, ומוסיפים רבותינו, שלוט עצמו מת מחמת הבושה, וללמדנו שלשון הרע ורכילות מסוגלים להרוג, ומילים עצמן הורגות. וגם להיפך, מילה טובה יכולה להחיות בן אדם.
ועל אחת כמה וכמה בדורינו, עם השתכללות הטכנולוגיה והתקשורת, שבעת הזו יותר קל לחטוא ולפגום בלשון הרע בנקל, ומי שלא שם רסן ללשונו יכול בשיחת טלפון אחת לעבור עשרות איסורי תורה, ומי ששומר לפיו ולשונו זוכה למעלות רמות וגדולות.
וה' יזכנו לשמור פינו ולשוננו ולהרבות שלום בעולם!