כוחה של ברכה | דבר תורה לפרשת תולדות מהרב שלמה בן עזרא רבה הראשית מבשרת

 

בפרשתינו אנו רואים איך שני אחים הגדלים בבית אחד בית של תורה ויראת שמים ביתו של יצחק אבינו ע"ה ובאותו הבית גדל יעקב אבינו "איש תם ויושב אוהלים" ולעומתו עשיו אחיו שהתורה מגדירה אותו "איש ציד איש שדה" כולו עסוק בגשמיות ובתאוות של העולם הזה.אבל עשיו אומרים חז"ל ידע איך לבלבל את אביו שיחשוב איזה בן צדיק יש לי כמו שדורשים חז"ל על הפסוק "כי ציד בפיו" שהיה צד את אביו בלשונו ושואלו אבא כיצד מעשרין את המלח? על אף שהמלח פטור מתרומות ומעשרות ויצחק אביו היה מתפעל משאלותיו וחשבו לצדיק, אבל מי שהבין את מהותו של עשיו זוהי אמו רבקה שגדלה בבית של בתואל ולבן הארמי והכירה את מעשיהם הרעים ולכן רבקה אוהבת את יעקב.

וכשרואה רבקה איך יצחק מקרב את עשיו ומבקשו לילך השדה ולצוד לו ציד על מנת שיברכו יודעת רבקה שברכתו של יצחק היא הברכה לדורות אמרה לבנה הקטן ליעקב שילך הוא לאביו בדמותו של עשיו ויצליח לקבל ממנו את הברכות ואכן כך היה וכשבא לקבל את ברכתו מאביו אומר לו יצחק "הקול קול יעקב והידיים ידי עשיו" בתחילה חשש יעקב לעשות מעשה כזה עד ששאל את אמו מה יהיה אם אבא יקללני במקום ברכה עונה לו רבקה "עלי קללתך בני" אין לך לחשוש . ורבים שואלים איך יעקב אבינו בחיר האבות שהסמל שלו מידת האמת כמו שכתוב "תתן אמת ליעקב" הסכים לרמות את אביו ולקחת את הברכה שהיתה מיועדת לעשיו וכל זה נגד רצון אביו?

אבל אם נעיין בפסוקים נראה אף שברכתו של יצחק היתה מאוד חשובה בעניו בכל זאת לא מיהר לבצע את השליחות שהוטלה עליו בכוח מצד אימו ומחוסר ברירה הלך וביצע את המעשה ודי אם נשווה את התנהגותו של יעקב לעומת אברהם אבינו בשעה שקיבל את האורחים שאצל אברהם נאמר "ואל הבקר רץ אברהם" "וימהר אברהם" "מהרי שלוש סאין קמח סולת" הכל במהירות ומתוך ריצה כדי לקיים מצוות קבלת אורחים ואילו כאן היפוכן של דברים הכל בעצלות ובכבדות "וילך" ויקח" ויבוא" ממש בכוח ובוודאי אם ננסה לרדת למחשבתו של יעקב באותם הרגעים בוודאי שהיה מייחל ומצפה הלוואי שיבוא עשיו לפני ויתן לאבי לאכול ויקדים אותו ובזה אינו עובר על מצוות אימו וגם לא עושה דבר בניגוד לרצון אביו, אבל מן השמים חשבו אחרת וסייעו בידו של יעקב להשיג את הברכה. וזה שרמוז לנו בפסוק "ותקח רבקה בגדי עשיו בנה הגדול ותלבש את יעקב בנה הקטן" למה התורה חוזרת כאן ומספרת לנו שעשיו הוא הגדול ויעקב הוא הקטן וכי עד עכשיו לא ידענו זאת? אלה הדגש הוא על מידת הבגדים שעשיו היה הגדול וכן בגדיו היו גדולים ליעקב וכשהילבישה אותם ליעקב הקטן הלמו בגדיו של הגדול את יעקב הקטן בזה ראו את הסימן משמים שאכן מעשי רבקה רצויים וראוי הוא יעקב לקבל את הברכה ,

אבל לאחר שקיבל יעקב את הברכה מאביו בא עשיו והבין את משמעות הרכה וצעק צעקה גדולה ומתחנן לאביו ואומר לו "הברכה אחת היא לך אבי"? עונה לו יצחק הרי הכנתי לך ברכה וליעקב אחיך ברכה וקיבל הוא את ברכתך והברכה השניה לא מתאימה לך כי היא מתאימה ליעקב .

שבת שלום

 

 

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *