פרשת ויקרא שבת זכור: הפרשה מזווית אחרת מהרב כפיר דדון מרבני היישוב

פרשת ויקרא שבת זכור – הרב את ריבנו

חידה לפורים:

כאשר דוחקים במשהו רגילים לומר: "נו". וכאשר נוזפים בילד רגילים לומר שלוש פעמים: "נו, נו, נו". והיכן מצאנו ברכה שיש בה שש פעמים את הצירוף "נו".

התשובה: בברכת "הרב את ריבנו הנאמרת לאחר המגילה אומרים: "הרב את ריבנו, והדן את דיננו, והנוקם את נקמתנו, והמשלם גמול לכל אויבי נפשנו, והנפרע לנו מצרינו, ברוך אתה ה' הנפרע לעמו ישראל מכל צריהם האל המושיע". ובתוך הנוסח יש שש פעמים "נו".

[ויש לומר בדרך רמז וצחות שהוא כנגד ששת הדברים שרצה המן לפגוע בהם והם: נער, זקן, טף, נשים, לקחת את שללם ולבוז אותו. וכנגד אותם הדברים נוזפים בו ואומרים לו שש פעמים נו נו נו נו נו נו…].

ומלמדים רבותינו, בברכת "הרב את ריבנו" אנו מוצאים שש לשונות נקמה, שהן: הרב את ריבנו וכו', וששת הלשונות הן כנגד ששת המלחמות שעשו עם ישראל כנגד עמלק:

הראשונה על ידי יהושע, השניה על ידי אהוד בן גרא, השלישית על ידי גדעון בן יואש, הרביעית על ידי שאול, והחמישית על ידי דוד בצקלג והשישית כנגד הנס של מרדכי ואסתר (אבודרהם פורים).

ועוד יש לומר, ע"פ מה שאמרו חז"ל, שהעולם יהיה קיים ששת אלפים שנה, והאלף השביעי יהיה קודש לה' (סנהדרין צז. רמב"ן בראשית פרק ב' פסוק ג'). ובכל שנות קיום העולם תמיד שונאים ורודפים את עם ישראל, החל מימות אברהם אבינו וזריקתו לכבשן האש, ולאחר מכן השנאה ליצחק על ידי ישמעאל והפלישתים, וכן ליעקב אבינו שנרדף על ידי עשו, ושעבוד מצרים, מלחמות, גזירות ושמדות חורבן הבית וגלויות וכלה במלחמות ישראל על תקומתו בארצו.

וכנגד אותם ששת אלפים שנות שנאה לעם ישראל, תקנו בברכה שש לשונות, ובסופם אנו חותמים "האל המושיע", להורות שרק הקב"ה מצילנו בכל הדורות ובכל הזמנים הקשים. ורק הוא לבדו האל המושיע. והאלף השביעי יהיה קודש לה'.

וכשם שעשה לנו ניסים בימים ההם כן יעשה עמנו בזמן הזה.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *