פרשת וירא | דבר תורה לשלחן שבת מהרב כפיר דדון מרבני היישוב

 

האשל כמשל לעם ישראל

בפרשת השבוע אנו קוראים על אברהם אבינו הנוטע עץ אשל "ויטע אשל בבאר שבע ויקרא שם בשם ה' אל עולם" (פרק כ"א פסוק ל"ג), ורבותינו מספרים, שבעץ אשל שנטע היה נס ופלא, ובו היה בודק אברהם אבינו את אורחיו אם הם אנשים כשרים, כי העץ היה עושה צל רק על מי שהאמין בה', והיה טהור, ומי שהיה חסר מדברים אלו, היו ענפיו של העץ מתרוממים ולא מסככים עליו, ומתחת לעץ היה מעיין מים, ומי שהוצרך לטבול לטהרתו, היו המים מתרוממים ועולים, וכך היה יודע אברהם אבינו שהאיש העומד לפניו טמא וצריך להטהר (זוהר ח"א דף קב:).

ועוד אמרו רבותינו, אברהם אבינו לקח את עץ האשל מגן עדן, וממנו נטע את העץ בבאר שבע (בעל הטורים בראשית ט', כ', ורבינו בחיי בספרו כד הקמח ערך אורחים). ולכאורה מדוע היה צריך לקחת אברהם אבינו עץ מגן עדן, וליטוע אותו בבאר שבע?, ויש לומר שאברהם אבינו רצה לרמז לדורות, שניתן לחיות בעולם הזה, ולהרגיש כמו בגן עדן, למי שדבוק בתורה מצוות ומעשים טובים ונשען תחת עץ החיים, בבתי כנסיות ובתי מדרשות…

ומענין עץ האשל, חכמי הטבע מלמדים שלעץ האשל יש כמה תכונות מיוחדות, הוא מסוגל לצמוח במדבר באקלים צחיח ובאדמה מלוחה, ובכח שורשיו העמוקים, הנמצאים לעומק ולרוחב, הוא מצליח להגיע עד למי תהום ונהנה גם מימי השטפונות, והשורשים גם מונעים סחף, וכך נשאר העץ יציב בתוך החולות. וגם בתוך האדמה המלוחה, הוא מסלק את המלחים דרך העלים שלו, ועם הטל היורד בבוקר, המליחות נשטפת ויורדת אל האדמה שסביבו, ההופכת למלוחה, ועל ידי כך צמחים אחרים לא יכולים לצמוח סביבו. האשל מפריש מלחים לעלים שלו, ובלילה העלים המלוחים קולטים לחות מהאויר ובשעות היום מפרישים לחות, וכך נעים וקריר לשבת תחת האשל, ותוחלת חייו של האשל, ארוכה, והאשל יכול להאריך ימים ומגיע לכמאות שנים.

ויש לומר, מדוע נטע אברהם אבינו דווקא עץ אשל, וכפי הנראה ע"פ האמור, נטיעת האשל ע"י אברהם אבינו היא כמעין משל ורמז לעם ישראל, ועל ידי נטעיתו בבאר שבע רימז לקרא בשם ה' לדורות הבאים, כי יהודי יכול להתגבר על כל המדבר הסחף סופות ושטפונות, וכל משברי העולם ולהאריך ימים בכח שורשיו החזקים לעומק ולרוחב, ההופכים אדמה מלוחה למים מתוקים, ועליו לשתות ממי תהום וממי שטפונות, מתורת חכמי הדורות הקדומים, וגם מחכמי דורינו ומימיהם המתוקים, וכמו עץ האשל במדבר, כך גם יהיה נעים לשבת תחתיו ולהינות מנועם הליכותיו. וכמו האשל המונע מצמחים אחרים לגדול תחתיו, כך יהודי צריך להרחיק ממנו כל דבר הנוגד לתורת ה' ומצוותיו, ולשמור על אורחות חיים בדרך התורה והמצוות, וזהו סוד האריכות ימים ושנים שעומדת לעם ישראל בכל דור ודור.

וזכות אברהם אבינו תעמוד לנו ולעם ישראל אמן ואמן!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *