פרשת חקת | דבר תורה לשולחן שבת מהרב שלמה בן עזרא שליט"א רבה של מבשרת

בס"ד

פרשת חקת

"לקיים התורה ללא חשבונות"

"זאת חקת התורה" שואל האור החיים הקדוש" למה התורה אומרת "חקת התורה" ולא נאמר "חקת הטהרה" או הטומאה שהרי מצווה זו של אפר פרה אדומה הינה דרך לטהר את הטמאים ? ותירץ "בדרך רמז ירצה באומרו חקת התורה, שאם יקיימו מצווה זו על אף היותה חוקה בלא טעם, מעלה עליהם הכתוב כאילו קיימו כל התורה אשר ציוה ה', כי בקיום מצווה בלא טעם יעיד על הצדקת האמונה והסכמת הנפש לקיים כל רצונות הבורא ית'.

פירושן של דברים צריך שיידע האדם בשעה שמקיים מצוות ה' עדיין אין אנו יודעים אם מקיים את מצוות ה' כהילכתו כי יתכן ואינו מקיים אלה מה שדעתו מכרעת ולפי הבנתו .

כי הרי אף בז' מצוות בני נח שהגויים מצווים כתב הרמב"ם היות ורובן הם מצוות שיכליות הרי מי שמקיימן מחמת הכרע הדעת שכך ההיגיון אומר שצריך לקיים את מצוות בני נח הרי זה אינו גר תושב ולא מחסידי אומות העולם אלה צריך לקיימן מפני שנצטווה עליהם מאת השי"ת.

וכן במצוות שיכליות האדם צריך לואמר אני מקיים מצווה זו לא מחמת השכל המחייב אלה מפני שכך רצון הבורא . וזה המושג של "עבד ה'" כמו אתו עבד שאין לו רצונות משל עצמו אלה כל מעשיו ורצונו הן הבעלים שלו כך צריך להיתנהג האדם המצוות השי"ת.של

הגמ' בברכות י' הקב"ה עשה פשרה בן שני צדיקים והן חזקיהו המלך וישעיהו, טען חזקיהו שישעיהו הנביא צריך לבוא לפני המלך כמו שראינו שאליהו הנביא בא לאחאב המלך, ולעומתו ישעיהו הנביא אמר המלך צריך לבוא לפני הנביא כמו שמצינו שיהורם בן אחאב שהיה מלך בא אל אלישע מה עשה הקב"ה הביא יסורים על חזקיהו המלך ואמר לישעיהו לך לבקר את החולה וכשבא ישעיהו למלך חזקיהו מודיע "צו לביתך כי מת אתה ולא תחיה" ושואלת הגמ' מהו כפל הלשון כי מת אתה ולא תחיה הרי מי שמת וודאי אינו חי ? אלה מת אתה בעוה"ז ולא תחיה לעוה"ב ושואלת הגמ' מדוע עונש כזה ומתרצת הגמ' שאמר לו ישעיהו משום שלא קיימת מצוות פ"ו א"ל חזקיהו המלך משום שחזיתי בנבואה שיצאו ממני בנים שלא מעלי שאינם הולכים בדרך ה' א"ל ישעיהו בהדי דכבשי רחמנא למה לך מאי דמיפקדת איבעי לך למיעבד (מה אתה נכנס לחשבונות שמים עשה את המוטל עליך) א"ל חזקיהו א"כ הדבר הב לי ברתך תן לי את בתך לאשה א"ל ישעיהו כבר נגזרה הגזירה ,ענה לו חזקיהו בן אמוץ כלה נבואתך כך מקובלני מבית אבי אבא אפי' חרב חדה מונחת על צוארו של אדם אל ימנע את עצמו מן הרחמים. סופו של דבר חזקיהו קם ממחלתו ולבסוף נולד לו מנשה המלך שחטא והחטיא את ישראל אבל בסוף ימיו חזר בתשובה כמוזכר בגמ' בסנהדרין חלק

והשאלה היא למה נענש חזקיהו בעונש חמור על אי קיום מצוות עשה התשובה היא יסוד אחד לכולם .אין לאדם לקיים את המצווה מפני שהיא מובנת לו או שנראת לו מתאימה ולכן הוא מקיימה אלה חובתו בעולם לקיים את המצוות כעבד בפני רבו שאין לו שום שיקול דעת בקיום המצווה ואם הוא מכניס שיקול דעת הרי הוא כמורד בהקב"ה וזה שאומר האוה"ח הקדוש מי שמקיים את החוקה שאינה מובנת לו הרי זה מקיים את כל התורה כולה.

וכן הגמ' במסכת יומא כב. אמר רב הונא כמה לא חלי ולא מרגיש גברא דמריא סייעה שאול באחת ועלתה לו דוד ושתיים ולא עלתה לו.פירוש כמה אדם צריך להודות מי שהקב"ה בעזרו ואינו צריך לדאוג מכל רעה שהרי שאול המלך עבר עבירה אחת ולא הייתה לו ס"ד ולא נמחל עוונו ואילו אצל דוד אפילו שהיה לו שתי עבירות שהם חטא אוריה וספירת בני ישראל והייתה לו ס"ד ונמחל עוונו.

והשאלה שנשאלת וכי משוא פנים יש בדבר מדוע לדוד המלך נמחל ואילו אצל שאול לא נימחל?

הגמרא בהמשך שם על הפסוק "וירב בנחל" בשעה שאמר לו הקב"ה לשאול "לך ןהיכית את עמלק אמר ומה נפש אחת אמרה התורה הבא עגלה ערופה כל הנפשות הללו על אחת כמה וכמה. ואם אדם חטא בהמה מה חטאה, ואם גדולים חטאו קטנים מה פישעם יצאה בת קול ואמרה "אל תהי צדיק הרבה"

הרי ששאול בא לקיים את המצווה על השמדת עמלק מתוך הגיון ולא משום שהקב"ה אמר לא תחייה כל נשמה הרי הוא בא ואומר מה חטאו הקטנים מה עם הבהמות אדם כזה שמקיים את המצווה בהגיון השכלי שלו הרי אינו כעבד בפני רבו והרי הוא כמורד במלכות שמים ולכן לא עלתה לו ונענש שפסקה מלכותו

ולעומתו אצ ל דוד המלך אפילו שחטא הרי חטא זה אינו כמורד במלכות שמים ועלתה לו ונתקבלה תשובתו.

שבת שלום

 

 

 

 

 

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *