כי יצפנני בסוכו ביום רעה
עברנו ב"ה את הימים הנוראים חודש אלול ,ר"ה, עשי"ת ויום הכיפורים שעבר בתפילות וקדושה מיוחדת. "אל נורא עלילה" לסוכה ולולב . ה' הוא האלוקים.
לשמחת החג ושמחת בית השואבה. מהפיוט המרטיט והמרגש שנוהגים הספרדים על חיי האדם ולאן צריך להגיע "לך אלי תשוקתי" יביאוני לגן עדנך ושם תהא מנוחתי" לך ידי לך רגליי" כזו השתפכות לפני יום הדין. ומיד במעבר חד לשמחת החג "ושמחת בחגיך"
והשאלה היא האם המעבר מימי הדין הנשגבים לימי שמחה אינו חד מידי האם לא היינו צריכים לימי הסתגלות מימי המשפט והחרדה לימי שמחה .ויתרה מזו עדיין אנו בימי השמחה וכמאמר חז"ל מי שלא ראה שמחת בית השואבה לא ראה שמחה מימיו. והנה שוב ביום האחרון של סוכות חוזרים אנו שוב ליום הדין בחרדת קודש שוב יום הדין ומזהירים אותנו שעדיין החתימה מתעכבת ופתאום הכל חוזר כמו אותו האדם יוצא מהיכל בית המשפט ושומע שהוא זכאי ושמח שהכל מאחריו והנה מודיעים לו שיכול להיות שינוי בפסק הדין שוב טלטלה קשה ושוב ה' הוא האלוקים ורחמנא אידכר לן וכו' ואמירת סליחות בהושענא רבא ?
החת"ס סיפר לתלמידיו שזכה לעבור את ימי הדין ר"ה עשי"ת ויוה"כ אך פתקיו נטרפו בהושענא רבא ואכן בכ"ה בתשרי נסתלק לבית עולמו.
הגמ' ב"מ פה. מספרת לנו על ייסוריו של רבי הקדוש שהיה זועק ממכאוביו קולו היה נשמע למרחוק ג' מילין והיה עובר בקולו את קולות שומרי הסוסים עד כדי כך סבל נוראי וזעקות השבר וכל כך למה? ייסורים באו לו על מעשה שהיה כאשר הביאו עגל לשחיטה ברח העגל והסתתר תחת כנפיו של רבי תחת מעילו כדי לברוח מאימת השחיטה אמר לו רבי לעגל לך לשחיטה כי לכך נוצרת. אמרו ברקיע הואיל ורבי לא ריחם עליו יבוא לו יסורין.
והשאלה הרי צדק רבי הקדוש סוף בהמה לשחיטה מה לא היה תקין שנתבע ע"ז בשמים?
אומר ר' יצחק בלאזר זצ"ל חידוש עצום נכון הדבר סוף בהמה לשחיטה כי לכך נוצרת . אולם כאשר הבהמה באה לחסות תחת כנפיך אתה המגן עבורה ודורשת רחמיך ובחרה בשביל זה לנטות מקו השחיטה ובחרה בדרך של להסתתר תחת כנפיו של רבי מן הדין היה לרחם עליה .בהמה שרואה שאין לה שום דרך הצלה וכמשענת אחרונה באה לחסות תחת כנפיו של רבי אסור לה להישחט חייבים להצילה היא צריכה לקבל חסות של רבי הקדוש זה לא חומרא אלה מעיקר הדין בהמה שזועקת חיים חייבים להצילה ולרחם עליה ומי שלא עשה כן הרי הוא נידון בייסורים קשים ומרים.
אנו אפי' אם חלילה נגזר דברים לא רצויים נכנסים בחג הסוכות תחת כנפיו של בורא עולם ומבקשים את הגנתו כמאמר הכתוב "כי יצפנני ביום סוכו" בטוחים אנו שהסוכה מגנא ומצלא היא ההגנה הטובה מכל הגזירות הקשות ומכל המגיפות .
תפילתנו לה' יתברך שיציל כל אחד ואחד מאיתנו ביום צרה ונזכה לשמחת החג האמיתית אמן.
חג שמח לכל בית ישראל